U Pani Marzenki jest słodko i pachnie szarlotką…

Jednymi z bardziej ulubionych wśród dziewcząt zajęć dodatkowych są u Pani Marzenki – zajęcia kulinarne. Dziewczęta uczestniczą w tych zajęciach co tydzień lub co dwa tygodnie. Odbywają się one w pracowni specjalnie dostosowanej do potrzeb dziewcząt z dysfunkcją wzroku, dla osób słabowidzących i niewidomych. Pracownia urządzona jest na zasadzie kontrastów z odpowiednio dobraną barwą światła. Stół roboczy posiada lampę z regulacją barwy i natężeniem światła, na wyposażeniu jest także lampka z lupą dla osób słabowidzących.

Dziewczęta podczas zajęć zdobywają podstawowe umiejętności kulinarne jeśli chodzi o gotowanie, smażenie, pieczenie. Doskonalą również technikę w zakresie krojenia, mieszania składników oraz korzystania z różnych urządzeń kuchennych. W trakcie zajęć dużą uwagę zwraca się na bezpieczeństwo, dlatego wychowanki korzystają z udogodnień, takich jak wyczuwalne, wypukłe oznaczenia na urządzeniach, rękawice, waga mówiąca, która służy do odmierzania produktów sypkich i płynnych i ich przeliczania. Wśród wyposażenia są miarki, czujnik poziomu cieczy, rozdzielacz do jajek, sitko metalowe służące do gotowania i odcedzania, minutnik elektroniczny, krajalnica do chleba, rozdrabniacz do warzyw.

Wesprzyj naszą działalność!

Zostań częścią dzieła bł. Matki Czackiej! Pomóż nam je realizować poprzez wsparcie zbiórek na nasze bieżące potrzeby! Często potrzebujemy pomocy przy zakupie specjalistycznych sprzętów do rehabilitacji dla dzieci, nowego wyposażenia do placówek, czy remontów.

Dziewczęta przygotowują potrawy tradycyjne: frytki, placki ziemniaczane, kopytka, naleśniki, kotlety mielone, leniwe pierogi, spaghetti, zupy: rosół, pomidorowa, krem warzywny, a także potrawy wykwintne: muffinki, ciasto biszkoptowe z jabłkiem, murzynek z polewą czekoladą , ciastka owsiane, gofry, bezy, placki cukiniowe, szarlotka na kruchym cieście. Dziewczęta uczą się także technik rozpoznawania składników, co pomaga im rozwijać samodzielność i pewność siebie w kuchni. Zazwyczaj produkty sypkie są opisane w brajlu oraz w powiększonym, kontrastowym druku. Zajęcia te mają na celu nie tylko naukę praktycznych umiejętności kulinarnych, ale także integrację i wsparcie w zdobywaniu nowych kompetencji, które mogą przydać się na co dzień, kiedy w przyszłości podejmą samodzielne życie.

Tekst p. Asia Betlińska- Kowalska na podstawie rozmowy z p. Marzenką, zdjęcia: p. Marzena Olkowska.